ΦΡΑΓΜΟ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΡΑΤΣΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΠΟΙΗΣΗ

Η φωτογραφία μου
ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ 54, ΤΚ 20100 ΚΟΡΙΝΘΟΣ, ΤΗΛ/ΦΑΞ 2741083362 (ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ 1ος ΟΡΟΦΟΣ), Greece
«Δεν μπορεί κανείς, να θεσμοθετήσει νομικά ηθικούς νόμους, αλλά μπορεί να κατευθύνει τη συμπεριφορά. Οι επιταγές του νόμου δε μπορούν να μεταβάλουν τα αισθήματα αλλά μπορούν να αποτελέσουν ένα φραγμό για όσους δεν έχουν αισθήματα» ΜΑΡΤΙΝ ΛΟΥΘΕΡ ΚΙΝΓΚ

Τρίτη 12 Μαΐου 2015

Ε.Σ.Α.μεΑ.: Παρεμβάσεις στο υπουργείο Υγείας

amea2
Δύο επιστολές με παραλήπτη το υπουργείο Υγείας στάλθηκαν σήμερα από την ΕΣΑμεΑ. Η πρώτη αφορά σε σχέδιο τροπολογίας της Ε.Σ.Α.μεΑ. για την επαγγελματική αποκατάσταση των ιατρών με αναπηρία και η δεύτερη είναι οι θέσεις – προτάσεις της Ε.Σ.Α.μεΑ. επί του σχεδίου Υ.Α. με τίτλο: «Καθορισμός των απαιτούμενων δικαιολογητικών καθώς και κάθε άλλης λεπτομέρειας σχετικά με τη διαδικασία χορήγησης Άδειας άσκησης Επαγγέλματος στην ειδικότητα Διασώστης – Πλήρωμα ασθενοφόρου».
 
Με την προτεινόμενη τροπολογία τροποποιούνται βασικές διατάξεις, με τις οποίες το νομοθετικό σώμα δίνει τη δυνατότητα επαγγελματικής αποκατάστασης σε γιατρούς, οι οποίοι είναι άτομα με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις.  
Εδώ θα τη βρείτε αναλυτικά  

Σχέδιο τροπολογίας της Ε.Σ.Α.μεΑ. για την επαγγελματική αποκατάσταση των ιατρών με αναπηρία
Κύριε Υπουργέ,
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) στο υπ” αριθ. πρωτ. 376/25.2.2015 έθεσε μεταξύ άλλων και το θέμα της συμπλήρωσης του θεσμικού πλαισίου που αφορά στην επαγγελματική αποκατάσταση ιατρών που είναι άτομα με αναπηρία και χρόνια πάθηση.
Η Ε.Σ.Α.μεΑ. με το παρόν έγγραφό της και μετά από την αναλυτική συζήτηση που ακολούθησε με το νομικό σύμβουλο του Υπουργείου Υγείας κ. Β. Αυγουλά καταθέτει σχέδιο τροπολογίας συνοδευόμενη και από σχετική αιτιολογική έκθεση και παρακαλούμε όπως ενταχθεί σε κάποιο νομοσχέδιο που θα ψηφιστεί στη Βουλή.
Τροπολογίες για Αιτιολογική έκθεση:
Με την προτεινόμενη τροπολογία τροποποιούνται βασικές διατάξεις, με τις οποίες το νομοθετικό σώμα δίνει τη δυνατότητα επαγγελματικής αποκατάστασης σε γιατρούς, οι οποίοι είναι άτομα με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις.
Η παρ. 1 αποσκοπεί στην ένταξη των ατόμων με βαριές κινητικές αναπηρίες, των πασχόντων από ινσουλινοεξαρτώμενο διαβήτη – τύπου 1 και πασχόντων από συγγενείς καρδιοπάθειες, για τις οποίες ο νομοθέτης έως και σήμερα δεν προέβλεψε την ένταξή τους στις διατάξεις που μεριμνούν για την επαγγελματική αποκατάσταση των ιατρών με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις. Προφανές είναι ότι οι ιατροί που ανήκουν στις ανωτέρω κατηγορίες αναπηρίας αντιμετωπίζουν με σφοδρότητα την ανεργία και τον κοινωνικό αποκλεισμό που αναντίρρητα αποτελούν κοινωνικές καταστάσεις, οι οποίες πλήττουν τον ιατρικό κλάδο και πολύ περισσότερο εκείνα τα μέλη του ιατρικού κλάδου που ανήκουν στην ευπαθή ομάδα των ατόμων με αναπηρία.
Η ρύθμιση της παρ. 2 αποτελεί υποχρέωση της Πολιτείας, σύμφωνα με το άρθρο 27 «Απασχόληση» της Διεθνούς Σύμβασης για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, η οποία κυρώθηκε μαζί με το προαιρετικό της πρωτόκολλο από τη Βουλή των Ελλήνων με τη ψήφιση του ν. 4074/2012, όπως και με το άρθρο 10 «Εύλογες Προσαρμογές» του ν. 3304/2005. Υπενθυμίζουμε ότι με την ψήφιση του ν. 3304/2005 εντάχθηκε στο Εθνικό μας Δίκαιο η Ευρωπαϊκή Οδηγία Εκ/78/2000 που αφορά στην ίση μεταχείριση στην απασχόληση.
Με τη ρύθμιση της παρ. 3, προτείνεται η απαλοιφή της φράσης «μετά συνοδού διαβητικής αμφιβληστροειδοπάθειας» προκειμένου να σταματήσει η άνιση μεταχείριση που υφίστανται άτομα τα οποία ανήκουν στην ίδια κατηγορία αναπηρίας. Συγκεκριμένα, ο ινσουλινοεξαρτώμενος διαβήτης ή διαβήτης τύπου 1 αποτελεί μία χρόνια πάθηση, η οποία επιφέρει επιπλοκές μικρών και μεγάλων αγγείων που εκδηλώνονται συνήθως μετά την πρώτη δεκαετία από την εμφάνιση του διαβήτη. Είναι άξιο απορίας, γιατί με αυτή διάταξη δίνεται η δυνατότητα επαγγελματικής αποκατάστασης μόνο στα άτομα με τη συγκεκριμένη επιπλοκή της διαβητικής αμφιβληστροειδοπάθειας και όχι άλλων επιπλοκών αυτής της πάθησης, εξίσου σοβαρών, που οδηγούν σε σοβαρές αναπηρίες. Εκτός των άλλων, η διάταξη αυτή θα έπρεπε να προστατεύει τους ιατρούς με ινσουλινοεξαρτώμενο διαβήτη τύπου 1 άνευ επιπλοκών, δίνοντας τη δυνατότητα σε αυτά τα άτομα, μέσω της επαγγελματικής αποκατάστασής τους και συνακόλουθα την έλλειψη αγχωτικών και στρεσσογόνων παραγόντων για ευνόητους λόγους, να επιδιώξουν και τη βέλτιστη ρύθμιση του διαβήτη τους. Η διάταξη αυτή, όχι μόνο δεν προστατεύει ουσιαστικά αυτή την κατηγορία χρόνιας πάθησης, αλλά είναι εμφανές ότι έχει λειτουργήσει φωτογραφικά. Σύμφωνα δε με τις εκτιμήσεις που έχουμε, οι φοιτητές των ιατρικών σχολών που ανήκουν στην ανωτέρω πάθηση είναι κατά προσέγγιση 2 σε κάθε ακαδημαϊκό έτος.
Τέλος η παρ. 4 προτείνεται για τους κάτωθι λόγους: Με το άρθρο 29 του ν. 3599 η παρ. 1 του άρθρου 15 του ν. 2920/2001 αντικαθίσταται, έτσι ώστε στις ευεργετικές αυτές διατάξεις να ενταχθούν όχι μόνο ιατροί – οδοντίατροι αλλά και άλλες ειδικότητες, οι οποίες διορίζονται στο χώρο της υγείας όπως νοσηλευτές, τεχνολόγοι ιατρικών εργαστηρίων , φαρμακοποιοί , ψυχολόγοι , βιολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί. Είναι προφανές ότι ο νομοθέτης εκ παραδρομής δεν συμπεριέλαβε τους χημικούς, ειδικότητα η οποία επίσης απασχολείται στους φορείς παροχής δημόσιας υγείας.
Κείμενο Τροπολογίας
Άρθρο: ………………………………..
• Στις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 15 του ν. 2920/2015, όπως αυτή συμπληρώθηκε και ισχύει, εμπίπτουν και οι γιατροί με βαριά κινητική αναπηρία στους οποίους χορηγείται το εξωιδρυματικό επίδομα, βάσει των διατάξεων του άρθρου 40 του ν. 1140/88 και της παρ. 2 του άρθρου 5 του ν. 3232/2004 όπως ισχύουν για τους πάσχοντες από ινσουλινοεξαρτώμενο διαβήτη ή διαβήτη τύπου 1 και τους πάσχοντες από συγγενή καρδιοπάθεια.
• Το 5αμελές Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής, που συνίσταται από ιατρούς του ΕΣΥ με βαθμό Διευθυντή η βαθμό Επιμελητή Α΄ και συστήνεται βάσει της παρ. 1 του άρθρου 15 του ν. 2920/2001 είναι αρμόδιο να αποφανθεί, εάν για την εκτέλεση των επαγγελματικών καθηκόντων του υποψήφιου ιατρού με κινητική αναπηρία και κάθε κατηγορίας αναπηρίας η οποία εμπίπτει στις διατάξεις του άρθρου 15 παρ. 1 του ν. 2920/2001 όπως ισχύει, απαιτούνται λόγω της αναπηρίας του εύλογες προσαρμογές που αφορούν, είτε στην εργονομική διευθέτηση του χώρου και εξοπλισμού εργασίας του, είτε στη χορήγηση ζωντανής βοήθειας (προσωπικός βοηθός – συνοδός) και να τις προσδιορίσει. Ο φορέας υγείας στον οποίο διορίζεται σε προσωποπαγή θέση με βαθμό επιμελητή Β΄ ο εν” λόγω ιατρός υποχρεούται να προχωρήσει στην υλοποίηση αυτών και να καλύψει το αντίστοιχο κόστος.
• Από την παρ. 11 του άρθρου 20 του ν. 2519/97, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 30 του ν. 3599/2007 και ισχύει, απαλείφεται η φράση «μετά συνοδού διαβητικής αμφιβληστροειδοπάθειας».
• Στις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 15 του ν. 2920/2015 όπως αυτή αντικαταστάθηκε με το άρθρο 29 του ν. 3599/2007 προστίθεται και η ειδικότητα των χημικών.

Οι προτάσεις επί του σχεδίου υπουργικής απόφασης εκκινούν από τη βάση ότι οι διασώστες – πληρώματα των ασθενοφόρων του ΕΚΑΒ,  μη εξαιρουμένων και των διασωστών ιδιωτικών ασθενοφόρων, δεν έχουν λάβει  την κατάλληλη εκπαίδευση για να ανταποκριθούν στη μεταφορά ασθενών που είναι άτομα  με βαριές αναπηρίες και πολλαπλές ανάγκες εξάρτησης και έχοντας γνώση των πρόσθετων αναγκών που πηγάζουν από την αναπηρία τους. 
 
Αναλυτικά οι προτάσεις στη συγκεκριμένη επιστολή

Οι θέσεις της Ε.Σ.Α.μεΑ. επί του Σχεδίου Υ.Α. με τίτλο: ¨Καθορισμός των απαιτούμενων δικαιολογητικών σχετικά με τη διαδικασία χορήγησης Άδειας άσκησης Επαγγέλματος στην ειδικότητα «Διασώστης – Πλήρωμα ασθενοφόρου¨
Κύριε Υπουργέ,
Η Ε.Σ.Α.μεΑ., με αφορμή τη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης στην οποία έχει τεθεί το Σχέδιο της Υπουργικής Απόφασης με τίτλο: «Καθορισμός των απαιτούμενων δικαιολογητικών καθώς και κάθε άλλης λεπτομέρειας σχετικά με τη διαδικασία χορήγησης Άδειας άσκησης Επαγγέλματος στην ειδικότητα «Διασώστης – Πλήρωμα Ασθενοφόρου» θέτει υπόψη σας μείζονα θέματα που σχετίζονται με τη μεταφορά των ατόμων με βαριές αναπηρίες και πολλαπλές ανάγκες εξάρτησης από το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας και τα πληρώματα των ασθενοφόρων του, όπως και από τα ασθενοφόρα ιδιωτικών κλινικών και ιδιωτικών εταιρειών.
Καταρχάς θα πρέπει να τονίσουμε ότι μέσω της εν λόγω Υπουργικής Απόφασης απαιτείται πρώτα και κύρια, η διασφάλιση των δικαιωμάτων των ασθενών και ιδιαίτερα εκείνων των ασθενών που είναι άτομα με βαριές αναπηρίες (νοητική αναπηρία, σύνδρομο down, αυτισμός εγκεφαλική παράλυση) και άτομα με ψυχικές αναπηρίες.
Δυστυχώς όμως και σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (Π.Δ. 62/2007 και ν. 2900/1992), οι διασώστες – πληρώματα των ασθενοφόρων του ΕΚΑΒ, μη εξαιρουμένων και των διασωστών ιδιωτικών ασθενοφόρων, δεν έχουν λάβει την κατάλληλη εκπαίδευση για να ανταποκριθούν στη μεταφορά ασθενών που είναι άτομα με βαριές αναπηρίες και πολλαπλές ανάγκες εξάρτησης και έχοντας γνώση των πρόσθετων αναγκών που πηγάζουν από την αναπηρία τους.
Η έλλειψη εκπαίδευσης και κατάρτισης των διασωστών, που αποτελούν το πλήρωμα των ασθενοφόρου του ΕΚΑΒ επί της μεταφοράς των ασθενών – ατόμων με βαριές αναπηρίες και πολλαπλές ανάγκες εξάρτησης, είναι ολοκληρωτική και αφορά όλους τους διασώστες, ανεξαρτήτως του διπλώματος που διαθέτουν, είτε είναι κάτοχοι διπλώματος Ο.Ε.Ε.Κ μεταδευτεροβάθμιας επαγγελματικής κατάρτισης της ειδικότητας «Διασώστης -Πλήρωμα Ασθενοφόρου» είτε του κλάδου ΔΕ Πληρωμάτων Ασθενοφόρων, ΔΕ Τραυματιοφορέων και ΔΕ Πληρωμάτων Ασθενοφόρων, οι οποίοι δεν έχουν αποκτήσει το ανωτέρω δίπλωμα, πλην όμως διαθέτουν μακροχρόνια εμπειρία.
Επίσης, καθολικό αίτημα που τίθεται από το χώρο των ατόμων με ψυχικές αναπηρίες και τις οικογένειές τους αποτελεί η μεταφορά των ψυχικά ασθενών για νοσηλεία μέσω των ασθενοφόρων του ΕΚΑΒ και όχι μέσω των περιπολικών της αστυνομίας, ακόμα και όταν αυτό απαιτείται βάσει εισαγγελικής παραγγελίας. Είναι ευρέως γνωστό ότι οι πρακτικές που ακολουθούνται κατά τη διαδικασία της ακούσιας νοσηλείας (μεταφορά με περιπολικά, φύλαξη ψυχικά πασχόντων σε κρατητήρια κ.λπ.) συνιστούν σοβαρή απόκλιση από τον σεβασμό στην προσωπικότητα και αξιοπρέπεια του ψυχικά πάσχοντα, σεβασμό τον οποίο ρητά επιτάσσουν το Σύνταγμα, η ΕΣΔΑ, το πλαίσιο του ν. 2071/1992 όπως και η Διεθνής Σύμβαση για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία (ν. 4074/2012).
Από τα προαναφερθέντα, κρίνεται σκόπιμο και επιβεβλημένο να περιληφθεί μεταβατική διάταξη στο ΠΔ 62/2007, σύμφωνα με την οποία θα καθορισθεί ως απαιτούμενη πράξη στο άρθρο 4 του ανωτέρω Π.Δ. η λήψη κατάλληλων μέτρων για την ασφαλή μεταφορά των ατόμων με βαριές αναπηρίες και πολλαπλές ανάγκες εξάρτησης, συμπεριλαμβανομένων και των ατόμων με ψυχικές παθήσεις, ειδικά κατά την ακούσια μεταφορά των τελευταίων σύμφωνα με εισαγγελική παραγγελία.
Επιπρόσθετα, κρίνεται σκόπιμο να καθορισθεί με ευθύνη του Ο.Ε.Ε.Κ, η υποχρεωτική επιμόρφωση όλων των διασωστών που αποτελούν πληρώματα ασθενοφόρων ανεξαρτήτως της επαγγελματικής κατάρτισής τους, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στην ασφαλή μεταφορά των ασθενών ατόμων με βαριές αναπηρίες και πολλαπλές ανάγκες εξάρτησης και ατόμων με ψυχικές αναπηρίες.
Με εκτίμηση
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Ι. ΒΑΡΔΑΚΑΣΤΑΝΗΣ ΧΡ. ΝΑΣΤΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλώ γραψτε το σχόλιο σας. Πολιτικά, Υβριστικά ή προσβλητικά σχόλια δεν έχουν θέση σε αυτό το site και θα διαγράφονται.